جوین

غلام سیاه روی امام

جوین

غلام سیاه روی امام

جوین

گفت: به خدا سوگند، بویى بد، تبارى پست و رنگى سیاه دارم، پس بهشت را از من دریغ مَدار تا بویم خوش و تبارم، نیکو و رویم سپید شود! نه! به خدا سوگند، از شما جدا نمى‌شوم تا اینکه خون سیاهم با خون شما، در آمیزد.

پیوندهای روزانه

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

شرکت چیست؟

۲۱
مرداد

شرکت چیست؟ |ثبت شرکت – ثبت‌یار|

پیش از این به طور مفصل در رابطه با انواع شرکت، مزیت‌های ثبت شرکت، ثبت انواع شرکت، تفاوت موسسه و شرکت وموارد انحلال شرکت به طورکامل بحث شده است. حال در این پست به مبحث مهم  شرکت چیست و نحوه راه اندازی شرکت خواهیم پرداخت.

تعریف شرکت

در پاسخ به سوال شرکت چیست باید اول مشخص کنیم که منظور ما شرکت مدنی است یا تجاری. شرکت مدنی همانطور که در قانون مدنی تعریف شده به معنی این است که دو یا چند نفر باهم مالک یک شی واحد باشند، به نحوی که نتوانیم قبل از تقسیم، سهمِ هرکدام را مشخص کنیم و همه­‌ی شرکا در ذره ذره­‌ی مال شریک هستند و بدون اجازه شرکای دیگر حق تصرف مادی در آن را ندارند. مثلا اگر دو نفر باهم یک آپارتمان خریداری کنند و از ابتدا قسمت اختصاصی هریک در قرارداد مشخص نشود، شرکت مدنی ایجاد شده است. یا حقوقی که وارثین بر اموال متوفی دارند از نوع شرکت مدنی است. چون همه در کل مال شریک هستند و نمی­‌توان گفت کدام بخش مربوط به کدام وارث است تا زمانی که تقسیم به عمل آید.

اما تعریف شرکت­ تجاری متفاوت از تعریف شرکت مدنی است . قانون تجارت شرکت تجاری را تعریف نکرده است ولی از محتوای قانون تجارت می­‌توان گفت که شرکت تجاری عبارت است اجتماع دو یا چند نفر (حقیقی یا حقوقی) به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود. در شرکت تجاری اشخاص سرمایه می‌­آورند که هم می‌­تواند نقدی باشد و هم غیرنقدی. سرمایه دارایی فکری را هم در بر می‌گیرد. اجتماع اشخاص منجر به تشکیل یک شخصیت حقوقی واحد می­‌شود و اصولا شرکت طرف حساب اشخاص است و شرکا در سود و زیان شریکند. همانطور که مشخص است تشکیل شرکت بصورت تنها یا همان شرکت تک­‌نفره ممکن نیست.

 حال شاید از خودمان بپرسیم که چرا باید شرکت تجاری ثبت کنیم؟ آیا بصورت عادی نمی‌توانیم تجارتمان را پیش ببریم؟ پاسخی که مشخص است این است که اشخاص به شرکت‌ها بیشتر اعتماد دارند تا یک فرد عادی. همچنین به شرکت‌ها تسهیلات بیشتری تعلق می‌گیرد تا  یک شخص حقیقی. در همین راستا  ما افرادی را می‌بینیم که علی‌رغم سرمایه‌ی کم ولی با ایده‌های جدید و نوآوری، کسب و کارهایی را در قالب شرکت راه‌اندازی کرده‌اند و به واسطه همین تشکیل شرکت در جذب سرمایه موفق بوده‌اند. کارآفرینان و کسب و کارهای نوپا یا همان استارتاپ‌ها نمونه‌هایی هستند که با سرمایه کم از امکانات شرکت‌های تجاری بخوبی در حال استفاده‌اند. در صورتی تصور پیشرفت و جذب مسائلی تخصصی وجود دارد که حتما باید با کارشناسان ثبتی مشورت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر کارشناسان ثبت‌یار آماده ارائه مشاوره رایگان می‌باشند.

 

 

نحوه راه اندازی شرکت

پس از بیان مبحث شرکت چیست و مختصری از مزایای شرکت، حالا باید ببینیم که راه اندازی یک کسب و کار در قالب شرکت چگونه است؟ چه مدارکی نیاز است و چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  • قدم اول در راه­‌اندازی شرکت این است که ببنید در چه موضوعی می­‌خواهید فعالیت کنید. آیا موضوع از موضوعاتی است که نیاز به اخذ مجوز دارد یا از موضوعاتی است که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز ندارد.
  • قدم دوم این است که شرکای خود را مشخص کنید. اینکه شما با افرادی قابل اعتماد تجارت خود را شروع کنید بسیار اهمیت دارد.
  • قدم سوم این است که نوع شرکت خود را مشخص کرده و برای آن یک نام انتخاب کنید (انواع شرکت‌های تجاری در مقالات قبلی توضیح داده شده).
  • قدم بعدی تعیین میزان سرمایه و تامین آن است. به این نکته توجه داشته باشید که با مبلغ بسیار کم هم امکان ثبت شرکت وجود دارد اما شرکت‌هایی که سرمایه­‌ی بیشتری دارند راحت‌تر تسهیلات دریافت می­‌کنند. اگر سرمایه کمی دارید، در عوض بدنبال ایده­‌های جدیدی که قابلیت تجاری سازی دارند، باشید. در مرحله بعد باید تعیین کنید که سهم هر شریک چقدر است. در شرکت‌های سهامی، میزان سهام هر شخص و در شرکت با مسئولیت محدود سهم الشرکه باید مشخص شود. باید برای شرکت خود یک آدرس معتبر تعیین کنید و سمت اشخاص را در شرکت مشخص نمایید. اساسنامه یا شرکتنامه باید تدوین شود و پس از طی همه این مراحل باید در اداره ثبت شرکت­‌ها، شرکت خود را به ثبت برسانید.

این مراحل در واقع پیش‌­شرط­‌های ثبت شرکت هستند. برای ثبت در سامانه ثبت شرکت‌ها، شما به تنظیم انواع صورتجلسات و تنظیم اظهارنامه و پلمپ دفاتر تجاری نیاز دارید که برای تجار ضروری است و در عین حال فرآیند پیچیده‌­ای دارد. ثبت­یار، سامانه جامعی است که قدم به قدم شما را در ثبت شرکت‌تان همراهی می­‌کند. فقط کافیست به راحتی و با چند کلیک حساب کاربری خود را ایجاد کنید.

منبع:ثبت یار

 https://mag.sabtyar.com/1178/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA/

  • جوین حری